Κυριακή, Αύγουστος 20, 2017
Text Size

How To / Λίπανση οροφής

Αρχικά θέλω να σημειώσω ότι καλό είναι η λίπανση να γίνει ενώ το αυτοκίνητο είναι πλυμμένο. Αυτό για δύο λόγους. Αφενός γιατί πολλή από την βρωμιά που συσσωρεύεται ανάμεσα στα λάστιχα μπορεί με το πλύσιμο να καθαρίσει και να μας βγάλει από έναν επιπλέον κόπο, και αφετέρου διότι όταν πλένουμε το αυτοκίνητο, ένα μέρος της λιπαντικής ουσίας ξεπλένεται. Οπότε καλό είναι να δώσουμε κάποιες μέρες "παράταση" ώστε να απορροφηθεί το λιπαντικό από τα λάστιχα, μέχρι να πλύνουμε το αυτοκίνητο.

Τα υλικά που θα χρειαστούμε είναι τα κάτωθι:



Πιο συγκεκριμένα α) γράσο σε μορφή σπρέι για λίπανση των μηχανικών μερών του μηχανισμού



β) λιπαντικό Du Pont Krytox GPL-105 το οποίο θυμίζω έχει δωθεί σε παλαιότερή μας συνάντηση δωρεάν στα μέλη μας και



γ) ένα πανάκι στιλ vetex για καθαρισμό των λάστιχων. (ή εναλλακτικά τα ειδικά πανάκια καθαρισμού της VW που συνόδευαν κάποια αυτοκίνητα κατά την παράδοσή τους)



Φέρνουμε την οροφή σε αυτή την θέση.



Αυτή η θέση μας επιτρέπει να έχουμε πρόσβαση στα περισσότερα λάστιχα που θέλουμε να εργαστούμε. Αφού το φέρουμε εκεί σταματάμε την διαδικασία και σβήνουμε τον διακόπτη! Θα ακουστεί ένας επαναλαμβανόμενος ήχος για 48 δευτερόλεπτα. Αυτό δεν μας πειράζει. 

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ!!! Τον διακόπτη τον σβήνουμε διότι σταματάμε την παροχή στο ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα της οροφής. Αν δεν τον σβήσουμε μετά από περίπου 8 λεπτά θα υποστεί υπερθέρμανση, θα αρχίσει η οροφή να τρέμει και μπορεί να κολλήσει.

Πρώτα ξεκινάμε με έναν καλό καθαρισμό όλων των τσιμουχών της οροφής. Αυτό το βήμα θέλει ιδιαίτερη προσοχή καθώς είναι εξίσου σημαντικό με την λίπανση, αφού πολλοί εκ των τριγμών προέρχονται λόγω της βρωμιάς που συσσωρεύεται. Αφού βρέξουμε το πανάκι (φροντίζουμε να το ξεπλένουμε συχνά), καθαρίζουμε το λάστιχο όπου εφάπτεται μπροστά η ηλιοροφή.



Το πλαινό της ηλιοροφής...



και το πίσω λάστιχο όπου ασφαλίζει η ηλιοροφή.



Επίσης, καθαρίσουμε καλά το μπροστινό μέρος της ηλιοροφής όπου εφάπτεται με το λάστιχο δίπλα στον ανεμοθραύστη. Άσχετα αν είναι τζάμι κολλάει αρκετή βρωμιά κι εκεί.



Σειρά έχει το πάνω μέρος του πίσω παρμπρίζ όπως φαίνεται στην φωτογραφία. Εκεί δεν υπάρχει λάστιχο παρά μόνο η λαμαρίνα.



Το λάστιχο που κλείνει σε αυτό το σημείο είναι αυτό...



Το καθαρίζουμε και αυτό με αρκετή προσοχή. Μπορείτε να καταλάβετε την βρωμιά που μαζεύει σε εκείνο το σημείο βλέποντας την διαφορά στην παρακάτω φωτογραφία.



Επίσης καθαρίσουμε το λάστιχο που περιβάλλει το πορτ μπαγκάζ



Ο καθαρισμός τελειώνει με τα λάστιχα που τρέχουν στις κολώνες της οροφής και κλείνουν τα παράθυρα. Για να καθαρίσουμε καλύτερα εκείνο το σημείο μπορούμε να βάλουμε τα δάχτυλό μας μέσα στα λάστιχα και να καθαρίσουμε τα λάστιχα από πίσω μέχρι μπροστά.

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ!!! Επειδή ανάμεσα σε αυτά τα λάστιχα και στο ύψος πάνω από τον μηχανισμό της ζώνης υπάρχει ένα λάστιχο το οποίο προεξέχει εσωτερικά, καλό είναι ο καθαρισμός να γίνει από πίσω προς τα εμπρός ώστε να μην κάνουμε ζημιά σε αυτό το λάστιχο.

Το λάστιχο για το οποίο γίνεται λόγος είναι αυτό...



Έτσι μπορεί να γίνει ο καθαρισμός σε αυτό το σημείο όπως φαίνεται παρακάτω






Αφού τελειώσει ο καθαρισμός ξεκινάμε την λίπανση.

ΠΡΟΤΑΣΗ! Το λιπαντικό πρέπει να το χρησιμοποιούμε με φειδώ γιατί αν δεν προσέξουμε, μπορεί μεν να σταματήσουν τα τσίκι τσίκι των τριγμών, αλλά θα αρχίσουν τα πλίτσι πλίτσι του λιπαντικού!

ΠΡΟΤΑΣΗ! Ο καλύτερος τρόπος να λιπάνουμε είναι να βάζουμε μικρή ποσότητα κατά μήκος της επιφάνειας που θέλουμε και να απλώνουμε με το δάχτυλό μας ώστε να επιτύχουμε ομοιόμορφη εφαρμογή και να μειώσουμε τον κίνδυνο να κάνουμε χάλια το αυτοκίνητο.


Ξεκινάμε με το μπροστινό λάστιχο,



το πλαινό,



του πίσω παρμπρίζ,



των λάστιχων των παραθύρων,

ΠΡΟΤΑΣΗ! Όσοι έχουν προμηθευτεί λιπαντική ουσία σε μορφή σπρέι θα τους φανεί χρήσιμο σε αυτό το στάδιο καθώς τα λάστιχα είναι ανάποδα. Για τους πιο παραδοσιακούς μπορούμε να κάνουμε την εφαρμογή αυτή βάζοντας λίγο λιπαντικό στο δάχτυλο και απλώνοντας στο λάστιχο. (Πονηρούληδες!!!)



και του λάστιχου στην πόρτα.








Τα υπόλοιπα σημεία τα αφήνουμε για αργότερα καθώς θα έχουμε καλύτερη πρόσβαση για λίπανση.

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ!!! Δεν λιπαίνουμε το λάστιχο που βρίσκεται στο κάτω μέρος του πίσω παρμπρίζ που έχει μία ηφή σαν τσόχα!! Εκεί μπορούμε να κάνουμε έναν απλό καθαρισμό.

Καθώς η οροφή μας βρίσκεται σε αυτή την θέση μπορούμε να λιπάνουμε τα μεταλλικά μέρη του μηχανισμού. Να γνωρίζετε ότι πάρα πολλοί θόρυβοι δημιουργούνται από αυτά τα σημεία. Ο λόγος είναι επειδή με την χρήση της οροφής το γράσσο το οποίο υπάρχει σε αυτά τα σημεία φεύγει και τα μεταλλικά μέρη τρίβονται μεταξύ τους. Έτσι δημιουργείται θόρυβος είτε σε κίνηση όπου η οροφή κάνει μικροταλαντώσεις λόγω του οδοστρώματος, είτε όταν ανοίγει και κλείνει. Τα σημεία που πρέπει να λιπάνουμε μπορούμε να τα αναγνωρίσουμε επειδή είναι κάποια "άγκιστρα" και κάποια "αξονάκια" τα οποία σφίγγουν μεταξύ τους.

ΠΡΟΤΑΣΗ! Καλό είναι αν υπάρχει πολύ επιπλέον γράσσο στα σημεία αυτά να το καθαρίζουμε και να εφαρμόζουμε την νέα στρώση.

Ξεκινάμε με κάποια σημεία που βρίσκονται πάνω στο καπό του πορτ μπαγκάζ. Αρχικά αυτό:



Σε αυτό το κομμάτι λιπαίνουμε τον πίρο που φαίνεται καθώς και την διαδρομή του. 

Επίσης, λιπαίνουμε εσωτερικά το άγκιστρο, γιατί πάει και γαντζώνει σε άλλο αξονάκι. Πιο κάτω στο καπό υπάρχει ένα ακόμη παρόμοιο κομμάτι. Εκτελούμε την ίδια διαδικασία.





Σε αυτά τα καπάκια που ανοίγουν και κλείνουν όταν ανοιγοκλείνουμε την οροφή φιλοξενούνται επίσης κάποια κομμάτια τα οποία θέλουν λίπανση. Από κάτω φαίνεται έτσι



Λιπαίνουμε τον μηχανισμό αυτόν και μετά πηγαίνουμε στην από πάνω μεριά και λιπαίνουμε πάλι το άγκιστρο που φαίνεται μαζεμένο.





Χαμηλά κάτω στο πορτ μπαγκάζ θα δείτε ένα από τα αξονάκια που υπάρχουν και έναν αποσβεστήρα. Τα καθαρίζουμε και αυτά αν έχουν πολύ γράσσο και τα λιπαίνουμε.



Ένα ακόμη αξονάκι είναι το παρακάτω και βρίσκεται ψηλά στον μηχανισμό της οροφής.



ΠΡΟΤΑΣΗ! Καλό είναι να βάλετε ένα πανάκι από πίσω ώστε να μην λερώσετε γύρω γύρω κατά την λίπανση.



Ένα ακόμη σημείο που θέλει λίπανση είναι αυτό. Υπάρχει ένα ελατήριο το οποίο αποσβαίνει τους κραδασμούς όταν η οροφή είναι κλειστή.




Αφού ολοκληρώσουμε και αυτό το στάδιο έφτασε η ώρα να καθαρίσουμε και να λιπάνουμε μπροστά στο παρμπρίζ, εκεί όπου ακουμπάνε οι κολώνες. Ανάβουμε πάλι το αυτοκίνητο και συνεχίζουμε την διαδικασία να ανοίξουμε την οροφή. Την αφήνουμε σε αυτό το σημείο



ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ!!! Δεν σβήνουμε το αυτοκίνητο σε αυτό το στάδιο, γιατί αν το κάνουμε κόβεται η υδραυλική πίεση και η οροφή πέφτει με την βαρύτητα! Υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού δικού μας ή κάποιου (περίεργου) διερχόμενου! Η εργασία που θα γίνει πρέπει να γίνει γρήγορα ώστε να μην δημιουργήσουμε πρόβλημα στον μηχανισμό!

Όσο βρισκόμαστε σε αυτή την θέση θα πρέπει να καθαρίσουμε τα σημεία που αποκαλύπτονται και να λιπάνουμε 
α) αυτό το λαστιχάκι...



και β) αυτά τα μεταλλικά σημεία όπου πιάνονται μεταξύ τους.





Αφού το κάνουμε και από τις δύο μεριές πατάμε για να κλείσουμε την οροφή. Δεν την κλείνουμε όμως τελείως αλλά την σταματάμε σε αυτό το σημείο!



ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ!!! Ισχύει η παραπάνω! Δεν κλείνουμε τον διακόπτη, αλλά αφήνουμε το αυτοκίνητο να παίζει ώστε να μην κόψουμε την υδραυλική πίεση! Υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού!

Αν κοιτάξουμε από μέσα φαίνεται το αξονάκι αυτό!





Το λιπαίνουμε και κλείνουμε την οροφή εντελώς.

Πλέον με κλειστή την οροφή πατάμε μία φορά τον διακόπτη της ηλιοροφής ώστε αυτή να έρθει σε κεκλιμένη θέση. 
Πρέπει τώρα να λιπάνουμε τα λάστιχα που περιβάλλουν την ηλιοροφή όπως,
α) το πίσω λάστιχό της



και το πλαϊνό όπου εκεί μπορούμε με πολλή προσοχή να βάλουμε δάχτυλο (...πάλι...) ώστε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα 





Ακόμη λιπαίνουμε το λάστιχο όπου πατάει το καπό του πορτ μπαγκάζ



και τα λάστιχα των πίσω παραθύρων (θυμίζω με φειδώ γιατί λερώνει!!)



Ανοίγουμε το πορτ μπαγκάζ και λιπαίνουμε το άγκιστρο που φαίνεται αριστερά και δεξιά



και τον αποσβεστήρα κάτω από αυτό το άγκιστρο



Με την ευκαιρία κάνουμε και μια λίπανση στον μεντεσέ του καπό







Επειδή δεν είμαι Θεός να προβλέψω για τον καθέναν από εσάς που θα ακολουθήσετε αυτόν τον οδηγό, τί μπορεί να πάει στραβά, οφείλω να αναφέρω ότι δεν φέρω καμία ευθύνη για οποιονδήποτε τραυματισμό ή βλάβη που μπορεί να προκληθεί.