Η αλματώδης πορεία της τεχνολογίας, μας οδηγεί με γοργούς ρυθμούς στην αυτόνομη οδήγηση. Όμως εδώ και αρκετά χρόνια έχουν εφευρεθεί ηλεκτρονικά συστήματα που λειτουργούν αυτόνομα, με το όχημα να παίρνει ουσιαστικά την κατάσταση στα «χέρια» του προστατεύοντας τους επιβάτες. Μάλλον έχετε ήδη καταλάβει ότι σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθούμε με το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, ή ESP (Electronic Stability Program), ή DSC (Dynamic Stability Control) όπως συχνά αναφέρεται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τι είναι, όμως, το ESP και πώς λειτουργεί; Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί να συμπεριλαμβάνεται στο βασικό επίπεδο εξοπλισμού κάθε αυτοκινήτου παραγωγής; Ας γνωρίσουμε το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας!
Τι κερδίσαμε με την εφαρμογή του ABS στα αυτοκίνητα; Ασφαλώς τη δυνατότητα της αλλαγής κατεύθυνσης ακόμα και τη στιγμή ενός φρεναρίσματος πανικού. Με άλλα λόγια, η πρόσφυση των ελαστικών διατηρείται ακόμα και σε συνθήκες βίαιης επιβράδυνσης με αποτέλεσμα ο οδηγός να έχει τη δυνατότητα αλλαγής κατεύθυνσης. Ακριβώς στην ίδια φιλοσοφία αναπτύχθηκε και το ESP. Η απώλεια πρόσφυσης είναι μία από τις σημαντικότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, κάτι που οι αυτοκινητοβιομηχανίες γνώριζαν πολύ καλά και προχώρησαν στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών συστημάτων ευστάθειας. Οι δυνάμεις λόγω αδράνειας που ασκούνται πάνω στο αυτοκίνητο κατά την απότομη αλλαγή πορείας, δημιουργούν απώλειες πρόσφυσης με αποτέλεσμα ο έλεγχος να χάνεται ακόμα και από έναν έμπειρο οδηγό. Εκείνη τη στιγμή έρχεται το ESP να «επέμβει» σε κλάσματα δευτερολέπτου και να επαναφέρει το αυτοκίνητο στη σωστή πορεία. Πώς επιτυγχάνεται, όμως, κάτι τέτοιο; Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε αμέσως μετά.


- Το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας πρωτοεμφανίστηκε το 1995 στην τρίτη γενιά της Mercedes-Benz S-Class.
- Το ESP χρησιμοποιεί πολλούς από τους αισθητήρες του ABS, αλλά τα αποτελέσματα αξιολογούνται από ξεχωριστή μονάδα ελέγχου.
- Στα περισσότερα αυτοκίνητα υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής απενεργοποίησης του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο σε περιπτώσεις οδήγησης με αλυσίδες στο χιόνι, ρυμούλκησης, ή αγωνιστικής οδήγησης.
- Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία ονομάζει με το δικό της τρόπο το σύστημα ευστάθειας, όπως για παράδειγμα ESP, DSC και VDC. Επίσης, άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν το δικό τους σύστημα και άλλες το προμηθεύονται από εταιρείες όπως η Bosch.
Πηγή: https://www.autotriti.gr