Λάδι κινητήρα - επεξήγηση

Περισσότερα
16 Χρόνια 4 Μήνες πριν #4756 από Coo
Λάδι κινητήρα - επεξήγηση δημιουργήθηκε από Coo
Επειδή δε γνώριζα τί σημαίνουν τα χαρακτηριστικά των λαδιών (π.χ. 5W30) έψαξα και βρήκα μερικές πληροφορίες που μπορεί να βοηθησουν.

Μικρό γλωσσάρι
Ιξώδες: Είναι η ρευστότητα, δηλαδή πόσο λεπτόρευστο ή παχύρευστο είναι το λιπαντικό.
Δείκτης ιξώδους: Εκφράζει την αντίσταση του λαδιού στη μεταβολή του ιξώδους του όταν μεταβάλλεται η θερμοκρασία λειτουργίας του.
Λιπαντική μεμβράνη: Το φιλμ λαδιού που παρεμβάλλεται μεταξύ δύο επιφανειών.
Σημείο ροής: Είναι η χαμηλότερη θερμοκρασία στην οποία μπορεί να ρέει το λάδι και βρίσκεται 3 βαθμούς Κελσίου επάνω από το σημείο πήξεως.
Απλό ή μονότυπο: Όταν το ιξώδες του λαδιού μεταβάλλεται ανάλογα με την θερμοκρασία.
Πολλαπλό ιξώδες ή πολύτυπο (multigrade): Όταν το λάδι έχει την ικανότητα να διατηρεί το ιξώδες του σε διαφορετικές θερμοκρασίες.


Ο δεικτης ιξωδους ειναι αυτος που συνηθως διαβαζουμε ως ??W?? (πχ 10W40). Το ιξωδες ειναι η ιδιοτητα που του δινει αντισταση στην ροη και δειχνει και την δυναμη ενωσεων των μοριων του. Μας ενδιαφερει γιατι ενα λαδι σε κρυο κινητηρα πρεπει να ειναι αρκετα λεπτο ωστε να φτανει γρηγορα και παντου, και οταν ειναι ζεστος ο κινητηρας πρεπει να εχει αρκετη συνεκτικοτητα ωστε να μην φευγει απο τις τριβομενες επιφανειες ευκολα και να μην συνθλιβονται οι δυναμεις ενωσεων των μοριων του.

Και τωρα το επιμαχο σημειο...Ο πρωτος αριθμος μας δειχνει το ιξωδες του λαδιου στους 0F, δηλαδη στους -17,8 κελσιου και μετριεται σε cP (Centipoise). Το W μας δειχνει οτι το λαδι ειναι καταλληλο για χειμωνα. Ο δευτερος αριθμος μας δειχνει το ιξωδες του λαδιου στους 210F, δηλαδη στους 98,8 βαθμους κελσιου αλλα μετριεται σε cST (centistrokes). Εχουν δηλαδη διαφορετικες μοναδες μετρησης!

Η συμβατικη τιμη του ιξωδους την παιρνουμε στους 40 κελσιου και μπορει να ειναι παρομοια για πολλα λαδια διαφορετικων τιμων ιξωδους, πχ ενα 5W40, 10W30 και 10W40 μπορει στους 40 βαθμους να εχουν παρομοιο ιξωδες, αλλα πχ το πρωτο στους 10 βαθμους θα εχει σοβαρη υπεροχη ως προς τα αλλα δυο.

Ενα λαδι δεν πρεπει να ειναι ουτε πολυ χοντρο γιατι θα ανεβασει πολυ μεγαλη πιεση στο κυκλωμα και ειδικα σε σημεια που χρησιμοποιουν το λαδι (πχ υδραυλικα ωστηρια) και δεν θα κινειται ευκολα, αλλα ουτε πολυ λεπτο ωστε να καταστρεφεται και να μην μπορει να λιπανει σωστα τον κινητηρα. Σε ακραιες περιπτωσεις απο λαθος ιξωδες μπορει να παρουσιαστει σπηλαιωση, συνθλιψη κτλ που προκαλει σημαντικη φθορα στον κινητηρα και καταστρεφει πολυ γρηγορα και το λιπαντικο, αν δεν το καψει τελειως.

περισσότερα


Όλοι γνωρίζουν λίγο - πολύ, ότι ένα λιπαντικό το διαλέγουμε από τον αναγραφόμενο αριθμό SAE, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του αυτοκινήτου. Αυτές οι οδηγίες έρχονται με τη μορφή σχεδιαγράμματος το οποίο υπάρχει στο manual και δίνει λιπαντικά κατά SAE, ανάλογα με τις θερμοκρασίες περιβάλλοντος στις οποίες καλείται να λειτουργήσει ο κινητήρας. 0 αριθμός SAE σχετίζεται με το ιξώδες του λαδιού.
Και πιο συγκεκριμένα, με το κινηματικό ιξώδες. Για να μην εμπλακούμε σε περίπλοκες επιστημονικές αναλύσεις, Θα αναφέρουμε απλώς ότι το κινηματικό ιξώδες μετριέται σε st (stoke) ή cst (centistoke = stoke χ 10) και δείχνει τη ρευστότητα του λιπαντικού σε μια συγκεκριμένη θερμοκρασία. Η τυποποίηση κατά SAE (Societγ of Automotive Engineers) σχετίζεται άμεσα με τον αριθμό του κινηματικού ιξώδους. Γενικά, μεγάλος αριθμός SAE δείχνει λάδι με μικρή ρευστότητα, δηλαδή μεγάλο κινηματικό ιξώδες (μεγάλο αριθμό cst), και εν τέλει λάδι παχύρευστο.
Το πρόβλημα που παρουσιάζεται εδώ είναι ότι το ιξώδες αλλάζει δραματικά με τη θερμοκρασία, γι' αυτό και κάθε λιπαντικό αποδίδει σωστά σε συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών, το οποίο δίδεται ακριβώς από τον αριθμό SAE. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα εμφανίστηκαν τα πολύτυπα λάδια, τα οποία χαρακτηρίζονται από δύο αριθμούς SAE (π.χ. 20W-50). Λάδια που χαρακτηρίζονται από έναν μόνο αριθμό SAE (π.χ. 20W) ονομάζονται μονότυπα. Τα πολύτυπα λάδια συμπεριφέρονται διαφορετικά στη μεταβολή της Θερμοκρασίας. Ενα λάδι 20W-50, σε χαμηλές θερμοκρασίες συμπεριφέρεται σαν 20W (λεπτόρρευστο), ενώ σε υψηλές σαν 50W (παχύρρευστο). Ο στόχος εδώ είναι να επιτευχθεί σταθερή ρευστότητα του λιπαντικού σε όλο το φάσμα θερμοκρασιών στις οποίες λειτουργεί ένας κινητήρας. Δηλαδή, το 50W στις υψηλές θερμοκρασίες συμπεριφέρεται (ανάλογο ιξώδες) όπως το 20W στις χαμηλές θερμοκρασίες.


Ενισχυτικό λαδιού. Περιέχει ειδικά πρόσθετα που βελτιώνουν το ιξώδες και την λιπαντική ικανότητα του λαδιού. Βελτιώνει τη λειτουργία της μηχανής και αυξάνει τη διάρκεια της ζωής του λιπαντικού.
Τα σημαντικότερα πρόσθετα είναι:
Α) Βελτιωτικά του δείκτη ιξώδους σε αναλογία 2-10% για να μετατρέψουν τα λάδια σε πολλαπλού ιξώδους ή πολλαπλής ρευστότητας.
Β) Πρόσθετα που μειώνουν το σημείο ροής διατηρώντας τη ρευστότητα του λαδιού σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
Γ) Αντιδιαβρωτικά πρόσθετα για να αποφευχθεί η διάβρωση των μετάλλων από το νερό ή τις οξειδώσεις του λαδιού.
Δ) Οντιοξειδωτικά του λαδιού για να επιβραδύνεται η οξείδωσή του και να μη χάνει τις λιπαντικές του ικανότητες.
Ε) Αντιρρυπαντικά, για να εμποδίζεται η ρύπανση των κυλίνδρων από τα εξανθρακώματα που σχηματίζονται από την καύση.
Στ) Πρόσθετα ενάντια στη φθορά από την τριβή. Αυτά τα πρόσθετα μειώνουν το συντελεστή τριβής και καθιστούν το λάδι ανθεκτικό στις μεγάλες πιέσεις.

περισσότερα


Τα συνθετικά λιπαντικά που είναι χημικά προϊόντα κατασκευασμένα για να αντέχουν σε μεγαλύτερες θερμοκρασίες από τα ορυκτέλαια χωρίς ιδιαίτερη αλλοίωση του ιξώδους τους, διατηρώντας σταθερή τη λιπαντική μεμβράνη. Βασικά χαρακτηριστικά των συνθετικών λιπαντικών είναι το μεγαλύτερο σημείο ανάφλεξης, τα ελάχιστα κατάλοιπα, οι λιγότερες φθορές, η χρήση σε πολύ υψηλές και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και το χαμηλό σημείο εξάτμισης που σημαίνει μικρότερη κατανάλωση και μεγαλύτερη αντοχή στην οξείδωση με αποτέλεσμα να μεσολαβεί μεγαλύτερο διάστημα μεταξύ των αλλαγών. Τα συνθετικά δε χρειάζονται βελτιωτικά και δεν αναμειγνύονται με ορυκτέλαια.
Τα ημισυνθετικά που είναι ορυκτέλαια παραφινικής βάσης επεξεργασμένα με τρόπο τέτοιο ώστε να έχουν χημική σύνθεση σχεδόν όμοια με αυτήν των συνθετικών. Τα ημισυνθετικά λάδια αυξάνουν την αντοχή της λιπαντικής μεμβράνης, έχουν μεγάλη αντοχή στις πιέσεις και στο νερό, ενώ παρουσιάζουν καλή συμπεριφορά σε ψυχρά κλίματα.
Τα ανακυκλωμένα λιπαντικά που προέρχονται από χρησιμοποιημένα λάδια που καθαρίζονται και θερμαίνονται σε υψηλή θερμοκρασία για να ανακτήσουν τα χαρακτηριστικά τους και αναμειγνύονται με καινούργια λάδια και ειδικά πρόσθετα. Ο βαθμός απόδοσης του ανακυκλωμένου λιπαντικού φτάνει το 70% σε σχέση με το μη ανακυκλωμένο.


περισσότερα


Δημήτρης

Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.

Συντονιστές: nikitas tsi